Thursday, October 29, 2009

Haltik ja Titanic; uppoamaton

Haltik viraston johtajan tunnilla lokakuussa 2009 kuultiin omituinen hyökkäys radiosähköttäjiä kohtaan: Titanicin tuho oli Haltikin johdon edustajan mukaan radiosähköttäjän syytä. Hän ei Haltikin mukaan toimittanut jäävuorivaroitusta komentosillalle aluksen päällikölle.

Jäävuoreen ajo oli onneton sattuma, joka oltaisiin ainakin jälkikäteen viisastellen voitu välttää. Estoniakaan ei olisi kaatunut jos alus ei olisi ryhtynyt aallokossa suorittamaan paniikinomaista täyskäännöstä? Hyväkuntoinen rahtilaiva Malmi ei olisi uponnut jos aluksen päällikkö olisi huolehtinut siitä että lastiluukut olisivat suljettu kunnolla. Malmin mukana menehtyi myös Radiosähköttäjäliiton jäsen.

Titanicin mukana menehtyivät molemmat aluksen sähköttäjistä. Myös Titanicin päällikkö menehtyi aluksensa mukana.

Että Haltik virasto käyttää Titanicin radioliikennettä hyväkseen vuonna 2009 on omituista. Ja valitettavasti täyttä valhetta, tai nykymaailman mukaista historian uudelleen kirjoittamista. Tiedothan kulkevat, niinhän. (Afganistan ja Stubb ja Presidenttimme.)

Titanicin kapteenille vietiin tiedot edessä olevista jäävuorista, ja kapteeni jakoi tietoa alaisilleen. Vastuu siitä että Titanic ei pysähtynyt (uppoamattomana!) keskelle tyynehköä pohjoista atlantia on kapteenin päätös, tai päättämättömyys tässä tapauksessa. Eikä suinkaan laivalla mukana olevien varustamojen herrojen. Eihän? Käytiinkö tästä Titanicilla keskusteluja ei ole minulla ainakaan tarkkaa tietoa, ja sinällään sivuseikka; siihen aikaan Pohjoisella Atlannilla seilaskelee irtonaisia jäävuoria; ei tämä jääkokkare minkä Titanic löysi ollut historian ensimmäinen laivan eteen kellumaan tullut jäävuori.

Kuten ATK maailmassamme työasemaan tai serveriin hyökkäävä mato tai urkkija tms. Mato ei taltu sillä että työasemalla tai serverillä ei tehtäisi työtä? Että jos tietoliikennekaapeleissa liikkuu matoja niin niissä ei saisi liikkua?

Titanic olisi voinut vähentää nopeuttaan, olisi säästänyt energiaakin. Toisaalta arvokas lasti olisi saapunut New Yorkiin vähän myöhässä. Joka senaikaisissa tuottavuuspaineissa olisi ollut varustamolle hankala paikka. Ja sitä kautta aluksen vauhtivivut pysyivät Full Ahead - asennossa. Titanicissa oli muistaakseni kolme erillistä propellia.

Jos aluksen päällikkö tekee virheen niin hän vastaa siitä yksin. Jollei aluksen päällikkö tee duuniaan (kunnolla) niin hän ei ole pitkään päällikkönä. Näin oli ainakin tuohon aikaan tapana.

Eräs ote historian havinasta:

Sunday was the one day in the week when Captain Smith was not required to make a detailed inspection, but any thoughts of a quiet morning were ruined as early as 9:00am when the ship received a two-day-old wireless message from Captain Barr of the Cunarder Caronia. The message read: "Captain, titanic – Westbound steamers report bergs, growlers and field ice in 42 degrees North from 49 degrees to 51 degrees West, April 12. Compliments, Barr." The message was delivered to Captain Smith on the bridge and he then posted this for his officers.


Mistä Haltik on saanut vääristellyn kuvauksen Titanicista voisi olla kansainvälisestikin kiintoisaa kaivaa julkisuuteen.

Suomen Radiosähköttäjäliitto ry on vuonna 1920 perustettu ammattiliitto. Sen nykyinen nimi on Suomen Tietoliikennetekniset ry, joka kuuluu järstönä Seteli ry.hyn.

ST ry on Pardian jäsen, Seteli ry on STTK ry jäsen.

Haltik virasto on SM.n alainen virasto, jota johdetaan Rovaniemeltä.

1 comment:

Anonymous said...

Tietonne ovat sikäli oikeita, että saatuaan sähköttäjiltä varoituksen jäävuorista Titanicin päällikkö käänsi aluksen kurssia etelään. Olisiko hänen pitänyt jäädä yöksi kellumaan varmuuden vuoksi, olisi jälkikäteen arvostellen saattanut pelastaa aluksen. Mutta tosiaan, kuten lyhyt tekstinne toteaakin, jopa aluksen vauhdin hiljentäminenkin olisi voinut auttaa. Jäävuorihan havaittiin, mutta suuri alus ei ehtinyt pysähtyä ja hätäkäännös styyrbuuriin ei ehtinyt kääntää alusta. Jos Titanic ei olisi yrittänyt kääntyä olisi sen keula törmännyt suoraan jäävuoreen, ja ison täräyksen lisäksi alus olisi silti voinut jäädä kellumaan.

Mutta kuten sanotaan, maalla ollaan aina viisaita kun merellä sattuu vahinko.