Friday, December 28, 2012

Ranskalaisministeri: STX-Turku laadun ongelmat ratkaisi kisan??


Ranskalainen ministeri ilkkui paljasti miksi Ranska sai Amerikkalaisen varustamon tilauksen: Ranskalla on parempi tekninen osaaminen.

Puheen ydinkohta taisi olla se että Ranska voitti tilauksen laadulla. He ovat parempia.


Mietin että voi jopa pitää paikkansa; STX on täysin ulkomaalaisomisteinen ja haluaa täällä tehdystä työstä maksimaaliset voitot kotiutettaviksi Koreaan. Kuten kaikki ulkomaalaiset firmat tekevät. Maksimaaliset voitot osakkeenomistajille ja johtajille rielut bonukset. Kuten entinen Mehiläinen OY kuskaa kaikki rahat (plus?) Ruotsiin piiloon jne. Puhumatta esimerkiksi katsastustoiminnasta ulkomaille virtaavia rahoja. jne.

Amerikkalainen tilaaja ei ole julkisesti sanonut muuta syytä kuin että Ranskalainen oli houkutteleva. Laadulla kai, koska hinta oli kai sama. Joku 50 miljoonan ylimääräinen avustustuki, anteeksi, 'laina' tuskin ratkaisi, vaan tietenkin luotettava työn laatu??

Tämäkö on se valtiosalaisuus johon Jan Vapaavuori niin voimakkasti viittasi. Minusta tuo pitäisi rehdisti tunnustaa, että STX Turku ei ole enää luotettava ?? Näin Ranskan ministerinpuheesta voisi tulkita.


(Tämän viestin sisältö on myös FBssä keskusteluissa, mutta merkittävänä keskustelunavauksena Ranskasta sen uskaltanee myös täällä julkaista.)

Vihollisia pitää uskaltaa katsoa silmiin, onko se sittenkin looginen seuraus nyky-Suomen tavasta järjestellä kultamuniaan ja teollisuuttaan pääasiassa ulkomaille?

Tätä menoa Suomessa ei heti ole osakeyhtiöitä joista johtajat voivat kähmiä nauttia ansaitsemiaan palkkioita kiltteydestä hallituksen linjaa kohtaan?

Jos kysyy jotain niin voiko mahdolliseen vastaukseen luottaa.

Kuvaliitteet: Ylinnä nk. Wolf Moon, kuvattu Turussa 28.12.2012. Keskellä turkulaista kuntopolkua; talvella ei kuntouteta polkuja Turussa. (Ei osata, pitäisikö kutsua ranskalaisia apuun?) Ja alinna graffiti-taidesarjasta Pieksämäen asematunnelista joulukuussa 2012.



Kirjasi Juhani Tikkanen 29.12.2012

Kommentit mieluiten Facebookiin julkisesti.

2 comments:

Seppo Sihvonen said...

http://www.meretmarine.com/fr/content/saint-nazaire-va-construire-le-plus-grand-paquebot-du-monde

Mer et Marine lehden artikkeli. jossa mennään Queen Elisabeth 2 :sta tähän risteilijätilaukseen. Le Point lehti totesi, että risteilijätilauksen saaminen oli "todellinen finanssiosaamisen katedraali" ( vapaasti käännettynä )

Seteli ry said...

Onhan se täällä €un maksavassa periferiassa uskottava kun mahtivaltio noin sanoo.